Maak je strategie zichtbaar in gedrag
De nieuwe koers is helder. Maar waarom blijft gewenste verandering uit?
​
Jouw organisatie moet zich steeds aanpassen aan een veranderende wereld. De uitdagingen zijn soms groot, maar je doet wat nodig is om de organisatie weerbaar en wendbaar te houden.
Je formuleert de nieuwe richting helder. De plannen zijn goed doordacht. De communicatie is zorgvuldig. Iedereen wordt meegenomen.
​
En toch…
-
blijft gedrag op de werkvloer achter bij de strategie.
-
zakken nieuwe initiatieven weer in als de aandacht verslapt.
-
lijkt cultuurverandering vooral te bestaan uit goede bedoelingen.
-
dreigt wendbaarheid te verzanden in een agenda vol overleggen.​
​
Herkenbaar?
Het probleem ligt zelden in je strategie. Het zit in de context waarin die strategie moet landen.
​
Strategie blijft een papieren tijger, als de omgeving niet verandert.
Strategische koerswijzigingen vragen dus niet alleen om een goed plan op hoofdlijnen; het vraagt om een nieuwe inrichting van de werkomgeving die nieuw gedrag vanzelfsprekend maakt. En om daar te komen heb je een ander soort samenwerking nodig met jouw leidinggevenden: Een contextbewuste samenwerking.
.png)
De oplossing?
Transformeer naar een contextgestuurde organisatie. ​
​
In een contextgestuurde organisatie vinden leidinggevenden en bestuurders elkaar in de vraag: "Welke context is nodig om strategie te vertalen naar gedrag in míjn team?"
​​​
Leidinggevenden leren kijken naar wat in hun werkomgeving gewenst gedrag belemmert of juist uitnodigt. Bestuurders krijgen inzicht in wat teams werkelijk nodig hebben om strategische doelen waar te maken.
Samen spreken ze één taal, werken ze met gedeelde tools en sturen ze op een omgeving die gewenst gedrag vanzelfsprekend maakt.
​
Wat levert dat op?
​
-
Strategie die landt in het dagelijks handelen van teams
-
Snellere signalering van belemmeringen op de werkvloer
-
Een lerende organisatie die weet hoe ze context continu kunnen bijsturen om gewenst gedrag mogelijk te maken.
​
Een contextgestuurde organisatie brengt de structuur, cultuur en gedragsverandering samen in één denkraam – daar ligt de kracht van slimme beleidskeuzes die strategie en praktijk aan elkaar verbinden.
​​​
​

